23.3.2006
Voittajat julkaistu!

10.3.2006
Finalistit julkaistu.

1.3.2006
Grand Oneen ennätysmäärä töitä! Viivalle asettui peräti 223 eri työtä.

20.1.2006
Grand One -sivusto pärähti auki!

Grand Prix
Voittaja
 
Toimisto:
Taivas Ego, Taivas Design
Asiakas:
Igglo
Mikä suomalainen verkkoinnovaatio on viimeisen viiden vuoden aikana herättänyt näin paljon keskustelua?

Tässä on palvelu joka pyrkii kunnianhimoisesti muuttamaan koko toimialan. Palvelu on hienosti toteutettu ja siinä on hyvä fiilis. Myös graafinen ilme on hyvä. Pitää ihailla asiakkaan ja toimittajan saumatonta yhteistyötä.

Hienosti tehty!
Paras kuluttajille suunnattu palvelu
Voittaja
 
Toimisto:
Taivas Ego, Taivas Design
Asiakas:
Igglo
Mykistävän aseistariisuva ja viimeisen päälle viilattu. Aito kuluttajapalvelu, eroaa edukseen päälleliimatuista esitesaiteista. Vakuuttaa välittömästi: ei harrastelijahommaa, vaan vahva haastaja. Hyökkää alan ongelmien kimppuun monesta eri suunnasta. Se toimii. Piste.
Kunniamaininta
 
Toimisto:
Satama Interactive
Asiakas:
Aamulehti
Toimivaa sisältöä hyvin paketoituna. Brandifiilis miellyttävä ja ihmisläheinen. Eroaa kilpailijoista detaljeissa. Hyvin mietitty!
 
Toimisto:
A4 Media
Asiakas:
Tezoma Solutions
Kunnianhimoinen avaus kompleksiin markkinaan. Ajatus hyvä, palvelu toimii. Jatkokehitystä odotellessa!
Paras B2B-palvelu
Voittaja
 
Toimisto:
Nitro
Asiakas:
JCDecaux Finland
Palvelu onnistuu vaikeassa tehtävässä rakentaa sekä viestintää, joka puhuttelee kohderyhmäänsä, että ennen kaikkea myös palvelua, joka ilmeisellä tavalla helpottaa kohderyhmäänsä kuuluvan ihmisen – mainonnan suunnittelijan – arkipäivää.
Kunniamaininta
 
Toimisto:
A4 Media
Asiakas:
Eniro Finland
Palvelulla on pokkaa karsia pois kaikki epäolennainen ja keskittyä siihen, mistä koko jutussa on kysymys! Palvelu auttaa omalla simppelillä tavallaan asiakastaan löytämään etsimänsä nopeasti ja helposti.
 
Toimisto:
Nitro
Asiakas:
Nordic ID
Yritys on rohjennut demonstroida pienelle kohderyhmälle myytävää teknistä ratkaisuaan sen käyttöympäristöissä ja onnistunut siinä tavalla, jonta maallikkokin tajuaa.
Paras julkishallinnon palvelu
Voittaja
 
Toimisto:
Tietotalo
Asiakas:
Lappeenrannan kaupunki
Tuomaristo haluaa kiittää voittajatyössä erityisesti kansalaisnäkökulman painottamista. Sivusto on rakenteeltaan selkeä ja sisältö on jäsennetty tavalla, joka helpottaa palveluiden löytymistä. Sisältöä on myös rohkeasti rajattu paremman palvelun aikaansaamiseksi. Suunnittelussa on kiitettävästi kiinnitetty huomiota esteettömyyteen ja käytettävyyteen sekä huomioitu vaihtoehtoiset päätelaitteet. Visuaalinen ulkoasu on raikas, positiivinen ja kannustaa tutustumaan kaupunkiin lähemmin.
Kunniamaininta
 
Toimisto:
Grip Studios Interactive, Kide Concepts
Asiakas:
Valtion taidemuseo
Tässä työssä tuomaristoa ilahdutti erityisesti sisällön laajuus ja monipuolisuus - museoiden kokoelmista vain pieni osa on kerrallaan esillä seinillä. Teoksia ja niihin liittyviä tarinoita on tuhansia ja näiden yhtymäkohtia äärettömän paljon. Verkossa teosten esittely on helppo toteuttaa tylsästi tekemällä siitä dokumenttikokoelma tai kortisto. Tässä työssä on sen sijaan löydetty ajateltuja ja relevantteja uusia näkökulmia sekä hyödynnetty uudenlaista käyttöliittymää, jonka käyttäminen on elämys.
 
Toimisto:
Sininen Meteoriitti
Asiakas:
Stakes
Työ on ilahduttava esimerkki hallinnon sisällä rajatulle kohderyhmälle tehdystä palvelusta, jonka tavoitteena on pelkän tiedonvälittämisen lisäksi myös tarjota työkaluja käyttäjilleen. Palvelu tukee toimialan työntekijöitä päivittäisessä työssä ja ennen kaikkea auttaa löytämään tietoa ratkaisuista, joita muut samalla alalla toimivat ovat kehittäneet ja auttaa näin vähentämään päällekkäistä kehittämistyötä. Malli olisi helposti monistettavissa myös useille muille julkisen sektorin toimialoille.
 
Toimisto:
Paperjam
Asiakas:
Näkövammaisten keskusliitto
Työssä on otettu esteettömyysnäkökohdat huomioon tavalla, josta muutkin julkisten verkkopalveluiden suunnittelijat voisivat ottaa oppia. Kyseessä on vähemmistölle suunnattu palvelu, jonka kautta myös vähemmistöön kuulumattomien on helppo löytää tietoa aiheesta.
Paras infodesign
Voittaja
 
Toimisto:
Satama Interactive
Asiakas:
YTV
Palvelu on kattava, tahonsa näköinen ja sen sanoma avautuu selkeästi. Käytön aikana kävijä oppii huomaamattomasti ja kattavasti tahon kokonaistoiminnasta. Tekijät ovat lukeneet käytettävyyden oppikirjat huolella ja se näkyy - palvelu on infodesigniltaan virheetön.
Kunniamaininta
  Polar-pyöräilytietokoneen lanseeraus
Toimisto: Taivas Ego, Aisti Medialab, Studio Juha Sarkkinen
Asiakas: Polar Electro
Palvelun yksinkertainen ja kronologinen käyttöliittymä sai tuomariston kehut osakseen. Tuotteen esittely on tiivistetty intuitiiviseen vaihe-vaiheelta toimivaan formaattiin, joka vie käyttäjän hetki hetkeltä syvemmälle pyöräilytietokoneen toimintaan.
 
Toimisto:
Taivas Ego, Adell Taevas
Asiakas:
Ford
Palvelu sitoo innovatiivisesti ja brändiä palvelevasti yhteen monen yrittäjän tekemät amatöörimäiset kuvaukset tuotteesta, jotka usein tekevät hallaa lopputuotteen imagolle. Palvelun navigointi on oivaltava ja helppokäyttöinen. Palvelu tarvitsisi kuitenkin rinnalleen perinteisiä lähestymistapoja tuotehakuun, jotta kokonaisuus olisi täysverinen haastaja kilpaileville palveluille.
 
Toimisto:
Platinum Media
Asiakas:
Kiinteistömaailma / Confidence m2
Tuomaristoa säväytti toteutuksessa se, että kokonaisuus oli oivallettu viedä ulos neljän seinän sisältä. Tästä lähestymistavasta voisivat muutkin kiinteistöpalvelut ottaa mallia.
Paras verkkomainos
Voittaja
 
Toimisto:
Paperjam
Asiakas:
Fonecta
Kun etsimme parasta yksittäistä mainosta, mainoksen oli meidän mielestämme oltava itsenäinen kokonaisuus, joka toimii ja kertoo tarinaa jo sellaisenaan. Voittaja täytti tämän kriteerin erinomaisesti: mainostettava palvelu oli kiteytettynä yhteen suurtauluun oivaltavasti. Samalla se osoitti, että perinteinen mainosformaattikin toimii erinomaisesti. Tarvitaan vain hyvä idea ja käyttäjää houkutteleva interaktiivinen toteutus.
Kunniamaininta
 
Toimisto:
HeyDay
Asiakas:
Sinebrychoff
Aluksi nousee haukotus. Taas yksi turhanpäiväinen tuotebanneri. Sitten synapseissa alkaa napsahdella. Tässähän on muutakin. Mitä, ovatko nuo oikeita ihmisiä pyörittämässä samaa banneria? Miten omat pyörittelyni vaikuttavat suhteessa muihin, vai vaikuttavatko? Yhteisöllisyys innostaa, tekee mieli jäädä hetkeksi leikkimään. Ja kuinka ollakaan, tuote jää mieleen, lunastaen brandipersoonansa mukaisia mielikuvatavoitteita.

Verkkomainonnan tulee olla kärpäspaperia, josta kärpäset voivat nousta lentoon entistä lihavampina. Siinä tämä mainos on onnistunut.
 
Toimisto:
TEQUILA\
Asiakas:
Pohjola
Juuri tällaista on hyvä mainonta. Hykerryttävän hauska mainos, jonka haluaa nähdä uudestaan ja uudestaan. Työ joka osoittaa, että verkkomainoksen viesti voi olla muutakin kuin "klikkaa ja voita". Ja silti tuoda myös niitä klikkauksia. Nettimäinen mainos, joka kertoo tuotteesta relevantilla tavalla.
Paras B2B-kampanja
Voittaja
 
Toimisto:
hasan & partners, Paperjam
Asiakas:
hasan & partners
Koo koo koo koo eli koherentti kokonaisuus kaikissa kanavissa. Kova kampanja. Pitkitetty nautinto. Tekee niin kuin itse opettaa. Kyllä joululahjaa saa ja voi käyttää yrityskuvan kiillottamiseen.
Kunniamaininta
 
Toimisto:
KING, Paperjam
Asiakas:
Clear Channel
Hyvä kampanjarakenne onnistuneella tiiserillä. Kampanja ei tyssää verkkoon, vaan laajenee takaisin tosimaailmaan.
Paras kuluttajakampanja
Voittaja
 
Toimisto:
TEQUILA\
Asiakas:
Pohjola
Kaikin puolin ketterä ja ensiluokkainen. Hallittu ja linjakas kokonaisuus aina bannereista kampanjasivustoon tärkeänä osana integroitua kampanjakokonaisuutta. Tyylikäs ja tavoitteensa täyttävä videoklippien integrointi osaksi bannereita ja kampanjasivustoa antaa malliesimerkin toteutuksesta. Ei turhaa kikkailua, mutta hienosti viimeisteltyä suunnittelua ja toteutusta alusta loppuun. Jopa Jopea kestää tässä kontekstissa.
Kunniamaininta
 
Toimisto:
hasan & partners ja Valve
Asiakas:
Helsingin Sanomat
Vahva sisältöidea tuo mainostettavan tuotteen ja palvelun jälleen portaan alemmas etäältä norsuluutornista kohti tavallista ihmistä. Mainosväittämien sijaan tuote ja palvelu tekevät sivustollaan kulttuuriteon, johon kohderyhmää ei tarvitse pakottaa paneutumaan. Tuotteen ja palvelun alleviivaamisen poikkeuksellisen vahvassa sisältössä olisi voinut jättää kuitenkin astetta vähemmälle.

Viimeistelty ja selkeä käyttöliittymä sekä kokemuksellisuus puhuttelevat käyttökerrasta toiseen ja kolmanteen. Tämänhän pitäisi olla pysyvä palvelu eikä pelkkä kampanja.
 
Toimisto:
Valve
Asiakas:
Helsingin Seurakuntayhtymä
Poikkeuksellisen kiinnostava ja laadukas toteutus huomiota ja ajatuksia herättävällä tavalla. Sivuston hieno visuaalisuus koukuttaa lukemaan aivan huomaamatta. Toteutustapa sitoo vierailijan tiukasti laajemman kampanjan kontekstiin sekä tuttuihin maisemiin puhuttelevien tarinoiden ehdoilla. Ehkä sisäinen kauneus ei sittenkään aina riitä.
 
Toimisto:
Bob Helsinki & Apaja Creative Solutions
Asiakas:
Finnmatkat
Ideana täydellinen esimerkki intiimipopulismista: tirkistelyä sopivan sympaattisella ja harmittomalla tasolla. Sivusto osoittaa, että tosielämä on juorulehtiä kiinnostavaa. Kliinisten ja manipuloitujen huonekuvien sijaan mainostaja tarjoaa aitoa lomatunnelmaa keinotodellisuuden sijaan. Yksi sarjansa parhaista ellei jopa paras kuluttajalähtöinen kampanjaidea kompuroi harmillisesti toteutuksen läpiviennissä. Vahvemmalla käyttöliittymällä olisi sarjan voitto ollut lähellä.
Tuloksellisin verkkokampanja
Voittaja
 
Toimisto:
TEQUILA\
Asiakas:
Pohjola
Erityiskiitos kampanjan seuraamisesta maaliin asti. Mainiot tulokset, varsinkin kun tarjolla vertailukohta edellisen vuoden kampanjassa. Kaikkiaan hyvin mietitty ehjä kokonaisuus, jonka kaikki elementit tähtäsivät samaan tavoitteeseen. Näyttää, että myyntihenkisyyden ja luovanratkaisun voi yhdistää saumattomasti
Kunniamaininta
 
Toimisto:
Draft Helsinki ja Cubolahead
Asiakas:
Maan Auto Oy / Peugeot
Kohderyhmää puhuttelevat luovat ratkaisut. Perinteinen lähestyminen, ei kikkailua, toimi ja täytti tavoitteen erinomaisesti. Yksinkertainen toteutus.
 
Toimisto:
Grey Direct & Digital, MediaCom
Asiakas:
Nokia
Kampanjassa mentiin suoraan asiaan. Luova ratkaisu tähtäsi konkreettisen tavoitteen saavuttamiseen. Verkon mahdollisuuksia hyödynnettiin erinomaisesti. Visualisesti siisti toteutus, erittäin brandin näköinen. Tämä yritys voi tehdä näin, kovin moni muu ei.
Paras viraalikampanja
Voittaja
 
Toimisto:
Valve
Asiakas:
Sulake
Yksinkertainen systeemi, joka demoaa hauskasti itse palvelu. Viraalikuvio myönteinen ja innostava
 
Toimisto:
hasan & partners ja Valve
Asiakas:
Matkatoimisto AREA
Vaikutti myyntiin selkeästi. Liikkui brandin ytimessä, tuote ei päässyt unohtumaan sivuosaan. Ilmeisen onnistuneesti muuttanut asiakkaan ehkä aiemmin pölyistä mielikuvaa virkeämmäksi. Osallistujilta vaadittiin pelisilmää, joka vaikutti kilpailun voittajaan. Mutta toisaalta se myös karsi laiskimpia osallistujia - mikä taas saattoi olla vain hyvä juttu.
 
Toimisto:
Asiakassuhdetoimisto Circus
Asiakas:
Happi Mindshare
Ilmeisen kustannustehokas ja hyvin kohdistettu kokonaisuus. Sai erittäin nopeasti halutun vaikutuksen aikaa. Teknisesti viraalimekanismi ei ollut erityisen innovatiivinen, mutta sosiaalinen mekanismi vetosi yksinkertaisin keinoin kohderyhmän turhamaisuuteen ja sisäpiirin viehätykseen.
 
Toimisto:
hasan & partners
Asiakas:
Fazer Makeiset
Konseptilleen uskollinen pitkän linjan kampanjaesimerkki. Onnistunut muuttamaan kohderyhmän käytöstä. Merkittävä vaikutus tuotteen myyntiin. Perinteisesti tässä tuoteryhmässä on vaikea sitouttaa kohderyhmää, tässä se on onnistunut.
Paras design
Voittaja
 
Toimisto:
Valve
Asiakas:
Nokia
Työn jälki on viimeisteltyä ja erittäin huoliteltua, jokainen yksityiskohta ja kokonaisilme antavat kuvan laadukkaasta ja tyylikkäästä palvelusta. Tunnelma, käyttöliittymä ja sisältö tukevat hienosti itse tuotetta ja saavat haluamaan lisää. Värit ovat kylläiset ja äänimaailma yksinkertaisen toimiva.

Kohderyhmälle varmasti toimiva lähestyminen. Kansainväliset vaatimukset täyttävä.
Jatkaa samaa sarjaa...
 
Toimisto:
Polte Creative, Ocaco
Asiakas:
Also Starring
Hyvin asiakkaan toimialaan sopiva, tyylikäs ja helppokäyttöinen. Sisältö on tuotu yksinkertaisella tavalla esiin ja koko sivuston hahmottaminen on helppoa ja vaivatonta. Erityisesti typografia miellytti tuomaristoa.
 
Toimisto:
Valve
Asiakas:
Helsingin Seurakuntayhtymä
Teknisen ratkaisun ja visuaalisen ilmeen hieno yhdistelmä. Viimeistellyt yksityiskohdat ja hauska toteutus. Laatutyötä.